דף הבית » חומרי גלם למזון » כמה דברים שלא ידעתם עליהם: חומרי גלם לשוקולד

כמה דברים שלא ידעתם עליהם: חומרי גלם לשוקולד

חומרי גלם לשוקולד

שוקולד הוא מזון שעשוי מפולי קקאו קלויים. פולי הקקאו נטחנים לעיסה, מומסים ואז מערבבים עם סוכר ומרכיבים אחרים כדי לייצר שוקולד בצורה נוזלית או מוצקה.

ניתן לאכול שוקולד כפי שהוא או להשתמש בו כמרכיב בקינוחים. ניתן להוסיף אותו גם לקפה, חלב או משקאות אחרים. זה היה פופולרי מאז המאה ה-18 ונשאר כך גם היום.

ישנם סוגים רבים ושונים של שוקולד וניתן לחלק אותם לשתי קטגוריות: שוקולד חלב ושוקולד מריר.

לשוקולד חלב יש טעם מתוק יותר משוקולד מריר. הוא גם מכיל יותר סוכר ומוצקי חלב מאשר שוקולד מריר.

חומרי הגלם העיקריים לשוקולד הם פולי קקאו, סוכר וחלב. פולי קקאו הם זרעים של פרי הגדל על עץ הקקאו. הם גדלים בתרמילים שכל אחד מכיל כ-40 שעועית. את התרמילים קוטפים על ידי כריתתם מהעץ ואז פיצולם כדי להגיע אל הזרעים שבתוכם.

סוכר הוא אחד המרכיבים העיקריים בשוקולד מכיוון שהוא עוזר לקזז חלק מהמרירות של פולי הקקאו. זה גם עוזר להעניק לשוקולד את המתיקות והמרקם הקרמי שלו. הסוכר המשמש בשוקולד יכול להיות סוכר קנים או סוכר סלק, תלוי באיזו מדינה הוא יוצר.

חלב הוא מרכיב מרכזי נוסף בשוקולד מכיוון שהוא מוסיף גם טעם וגם מרקם למוצר הסופי. סוג החלב בו נעשה שימוש יהיה תלוי במקום בו הוא יוצר וכן בהעדפת טעם אישית, אך לרוב נעשה שימוש בחלב מרוכז ממותק.

איך מכינים שוקולד נא?

תהליך הכנת שוקולד נא הוא די מסובך. זה מתחיל בקצירת פולי קקאו מעץ הקקאו. לאחר מכן, השעועית נקלית, מקלפת ונטחנת להפקת משחה הנקראת ליקר שוקולד.

תהליך זה חשוב מאוד כי הוא קובע את איכות השוקולד. ככל שיהיו יותר זמן וטיפול בתהליך הזה, כך תקבלו בתמורה איכות טובה יותר של שוקולד.

ראשית, קולים את פולי הקקאו כדי להסיר את הקליפה החיצונית. לאחר מכן, הם נסדקים והזרעים שבתוכם מוסרים מהקליפות. לאחר מכן נטחנים את הזרעים לעיסה הנקראת ליקר שוקולד, ולאחר מכן מערבבים עם מרכיבים אחרים כמו סוכר, וניל או מלח כדי שיהיה טעים יותר. בשלב זה, ניתן להוסיף כל תוספת טעמים כדי להפוך אותו לייחודי.

לבסוף, התערובת מחוממת עד שהיא מגיעה לנקודת ההיתוך שלה של כ-104 מעלות פרנהייט (40 מעלות צלזיוס). את הצורה הנוזלית הזו יוצקים לתבניות ומצננים עד להתמצקות על מנת ליצור חפיסות או סוגי שוקולדים אחרים המוכרים לנו היום.

איך מכינים שוקולד?

תהליך הכנת השוקולד הוא תהליך ארוך ומסובך. זה מתחיל בקצירת פולי קקאו, אשר לאחר מכן מותססים ומייבשים לפני שהם נצלים, מקוררים, טחונים ולבסוף מעובדים עם סוכר וחלב להפקת המוצר הסופי.

השלב הראשון בתהליך הוא קצירת פולי קקאו. תרמילי קקאו נכרתים מהעצים על ידי חקלאים בעלי מצ’טה שמטפסים לענפים כדי לעשות זאת. לאחר מכן פותחים את התרמילים בעזרת מצ’טה או סכין גדולה כדי לחשוף את פולי הקקאו שבתוכם. אלה נאספים בשקים לפני החזרה לכפר לעיבוד.

השלב השני בהכנת שוקולד הוא תסיסה של פולי קקאו שיכולה להימשך עד שבועיים בהתאם לתנאי הסביבה כמו טמפרטורה, לחות ומהירות הרוח. זה נעשה על ידי פיזור השעועית על מחצלות מתחת לעצי בננה או עצי פרי אחרים המספקים צל בזמן שהם תוססים באופן טבעי (ללא כל עזרה). תהליך תסיסה טוב יפיק יותר מכפול ממשקלו המקורי בפולי קקאו.

השלב השלישי בתהליך הוא טחינת פולי הקקאו המותססים באמצעות טחנת אבן, סלסלות של עלי דקל ארוגים או מטחנה העשויה מקליפות קוקוס. תהליך טחינה זה תלוי גם בתנאי הסביבה: כאשר הלחות גבוהה, בליה טבעית תיצור חום רב ותגרום לתסיסה אנאירובית המובילה לאבקת קקאו לא ממותקת בטעם מעט עשבוני. אולם ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר, כך ניתן לטחון מהר יותר לאבקה דקה.

השלב הרביעי בהכנת שוקולד הוא חימום אבקת הקקאו הטחון לכ-100 מעלות צלזיוס. למשך כ-8 דקות. תהליך החימום הכרחי מכיוון שאבקת הקקאו אינה מתמצקת כמו שומנים או שמנים אחרים, וחשוב שהיא תימס לנוזל. לאחר מכן יוצקים שוקולד לתבניות, שם ממיסים את חמאת הקקאו והסוכר מחום השוקולד עצמו. ניתן להאיץ את תהליך ההיתוך באמצעות מיקרוגל תעשייתי או דוד כפול המוגדר על אש נמוכה (גם בישול איטי יעבוד), אך ניתן לעשות זאת גם ללא ציוד זה בעזרת מים חמים ומחבת. זה נעשה כדי להבטיח פיזור אחיד של חמאת הקקאו בשוקולד, הנחוצה לטעמו העשיר. לאחר מכן מצננים את תערובת השוקולד ומאוחסנים במיכלים מתאימים עד שניתן לשלוח אותה לשוק.

להלן סרטון למידע נוסף:

 

דילוג לתוכן