דף הבית » חומרי גלם למזון » כל מה שצריך לדעת על: חומרי גלם לבירה

כל מה שצריך לדעת על: חומרי גלם לבירה

חומרי גלם לבירה

בירה היא משקה אלכוהולי העשוי משעורה מותסס, כשות ומים.

מבשלות בירה מייצרות בדרך כלל שלושה סוגי בירה: בירות, לאגרים וסטאוטים. אייל מותסס בטמפרטורות גבוהות יותר מאשר לאגרים ויש להם טעם פירותי יותר. לאגרים מבושלים בטמפרטורות קרות יותר ובעלי טעם פריך יותר. סטאוטים הן בירות כהות שמקורן באנגליה. הם בדרך כלל מכילים יותר כשות מאשר אייל או לאגר ויש להם טעם צלוי חזק יותר.

בירה היא משקה המיוצר על ידי חליטה ותסיסה של שעורה, כשות ומים. יש לו תכולת אלכוהול של 3-8%. העדויות המוקדמות ביותר לבישול בירה מתוארכות לסביבות 3500 לפני הספירה באזור הסהר הפורה של המזרח התיכון.

חלק זה יתמקד בחומרי הגלם לבירה. הוא יכסה מדוע משתמשים במרכיבים אלה בייצור בירה, כיצד משתמשים בהם ומה היתרונות שלהם.

המרכיבים הנפוצים ביותר בייצור בירה הם שעורה, כשות, מים, שמרים ולעיתים מקור סוכר כמו תירס או סוכר קנים. שעורה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בייצור בירה מכיוון שהיא מספקת סוכרים ששמרים יכולים לתסוס לאלכוהול. שעורה היא גם מקור טוב לחלבון שעוזר להעניק למוצר המוגמר תחושת שמנת בפה. כשות מספקת מרירות שמאזנת את המתיקות ממרכיבים אחרים ומעניקה גם טעם וארומה למוצר המוגמר. שמרים הופכים סוכרים לאלכוהול מה שנותן לנו את האפקט המשכר הרצוי. מקורות סוכר מספקים סוכרים מתסיסים שניתן להמיר לאלכוהול על ידי שמרים במהלך התסיסה.

מהם 7 השלבים בתהליך בישול הבירה?

בירה היא משקה העשוי משעורה מותכת או דגנים אחרים, בטעם כשות, ומותסס על ידי שמרים. זהו המשקה השלישי הפופולרי בעולם, אחרי מים ותה.

לבירות שונות יש טעמים, צבעים ותכולת אלכוהול שונים. הם מסווגים כסוג של משקה אלכוהולי על סמך המרכיבים ושיטות הבישול שלהם. שני סוגי הבירה העיקריים הם אייל, שהיא תסיסה עליונה, ולאגר שתססה תחתונה.

ניתן לחלק את תהליך חליטת הבירה לשבעה שלבים:

1. המלטה: השלב הראשון הוא הכנת השעורה על ידי השרייתה במים, מתן אפשרות לנבוט ולאחר מכן ייבוש בכבשן.

2. ריסוק: זהו תהליך של ערבוב הלתת עם מים חמים ויצירת עקביות דמוית דייסה הנקראת “מאש”. לאחר מכן מצננים את המחית, מה שמאפשר לעמילן מהלתת להפוך לסוכר.

3. הרתחה: שלב זה כולל הרתחה של המחית למשך שעה בערך על מנת לאדות חלק מתכולת המים שלה ולרכז את הסוכרים שלה. הנוזל שנוצר נקרא wort (מבוטא “wert”).

4. שמרים הוספת שמרים לוורט: שמרים הופכים סוכר לאלכוהול וגז פחמן דו חמצני במהלך התסיסה, מה שמהווה חלק מתהליך הבישול. כאשר שמרים תוססים הם יוצרים אלכוהול וגז פחמן דו חמצני כמוצרי פסולת; גז זה מבעבע עד לראש הוורט המתסיס ויוצר פעילות נמרצת בהיווצרותו.

5. תסיסה: נותנים לשמרים לתסוס לפרק זמן מה שגורם להם לייצר אלכוהול וגז פחמן דו חמצני. במהלך התסיסה, תאי השמרים סופגים סוכר מהוורט ומשתמשים בו כמקור אנרגיה ליצירת אלכוהול בתהליך הנקרא תסיסה.

6. קירור: שלב זה כולל קירור מהיר של הוורט לאחר סיום התסיסה, כך שניתן יהיה לבקבק או לשימורים. את הוורט מקורר באמצעות מיכל קירור או באמצעות שאיבת מים קרים דרך הוורט בזמן שהוא נמצא בכלי התסיסה.

7. ביקבוק או שימורים: שלב זה כולל ביקבוק, שימורים או חביתה של הבירה לאחר שהתקררה עד מתחת ל-50 מעלות פרנהייט (28 מעלות צלזיוס).

 

 

דילוג לתוכן